Roadtrip 2019
Deň 4 a 5 – po krásach Liptova

1. september 2019 (nedeľa)

Dnešný deň nám vyšiel naozaj nádherne! Bol pravdepodobne najkrajším dňom nášho roadtripu ♥

Ráno sme sa zobudili pri Pribyline vyspatí do ružova, voňaví ešte po včerajšej večernej sprche, mimochodom prvej “nadivoko”. Čo vravíte na takýto ranný výhľad z auta? My sme boli očarení. Už teraz sme vedeli, že sme sa zatúlali na úžasné miesto!

Na dnes máme naplánované tri miesta, ktoré chceme navštíviť. Po rýchlych raňajkách sme všetko zbalili a vyrazili, nakoľko nám okolo auta už začínali chodiť miestni na huby. Prvú zastávku sme mali hneď pod nosom, a bolo ňou Múzem liptovskej dediny Pribylina.

Parkovisko, ktoré sa nachádza ozaj len pár krokov od skanzenu, je spoplatnené sumou 2€ na auto. Skanzen Pribylina je najväčším múzeom priamo pod Tatrami! Domy v tomto skanzene pochádzajú z liptovských dedín, a to prevažne tých, ktoré zatopila priehrada Liptovská Mara. Prechádzať sa touto drevenou ľudovou architektúrou sa nám veľmi páčilo. Skanzen a jeho okolie je celkovo vystavaný veľmi pekne, nachádza sa v lone prírody, spolu s malou vodnou nádržou a mlynom s náhonom. Nájdete tu aj rekonštrukcie dvoch stredovekých kamenných stavieb – kaštieľ z Parížoviec a kostol Panny Márie z Liptovskej Mary. Tieto dve expozície si viete pozrieť len so sprievodcom a prehliadky sa organizujú na každú celú hodinu. My sme mali poriadne šťastie – jedna sa začínala hneď, ako sme ku kaštieľu dokráčali. A pozor! Z kostolíka sa tu nachádza len jedna časť. A kde je tá druhá? To sa dozviete neskôr v tomto článku..

Adamka v skanzene zo všetkého najviac uchvátila Považská lesná železnica. V skanzene nájdete dve zastávky – Zastávka DEDINA a Zastávka DEPO, medzi ktorými po novom premáva vláčik. Nakoľko vtedy ešte nepremával, vybrali sme od Dediny do Depa pešo. Pri depe nás už vítali kozy a expozícia tejto železnice.

Celkovo sme sa tu zdržali okolo 3 hodín. V areáli sa taktiež nachádza bufet a remeselné stánky so suvenírmi. Viac info o skanzene, otváracie hodiny a ceny vstupného nájdete na webe skanzenpribylina.sk.

Pri parkovisku nás zaujali ďalšie stánky so suvenírmi a predsa, čo by to bolo za dovolenku bez nákupov? Čas, kedy sme dopíjali kávičku z bufetu sme si teda skrátili v týchto stánkoch, kde sme sebe aj najbližším zaobstarali milé darčeky na pamiatku. Trošku sme takto podporili lokálnu tvorbu.

Nájsť nejakú kolibu alebo reštauráciu, kde by sme sa vedeli v nedeľu na obed na štátny sviatok najesť bol oriešok. Pribylinu sme prešli dvakrát a nenašli v nej nič, tak sme skončili až v Podturni v Ma Mi Style. Túto reštauráciu s vonkajšou teraskou a primeranými cenami môžeme ďalej len odporúčať.

Druhou plánovanou zastávkou je Kaďa v Liptovskom Jáne. Kaďa je prírodný kráter prepojený s “bazénom”, kde v kráteri vyviera silno mineralizovaná termálna voda s dokázateľnými liečivými účinkami pri reumatických chorobách, ochoreniach ženských orgánov, kožných ochoreniach, chorobách pohybového ústrojenstva. V tomto prírodnom perličkovom kúpeli sme sa vykúpali zadarmo, nakoľko je voľne prístupný. Na deke pri vode sme strávili skoro celé popoludnie. Je to už druhý wellness, ktorý si na tomto roadtripe užívame :)) Na to že bola sviatočná nedeľa poobede, vôbec to tam nebolo zaľudnené. V skromnom areáli sa nachádza aj bufet, záchody s umývadlom a prístrešok s výverom termálneho prameňa Teplica, z ktorého si túto liečivú vodu môžete nabrať do fliaš.

Stretli sme sa už s názorom, že by ste do tej vody nevliezli, pretože sa tam kúpe kadekto. Chceli by sme možno upozorniť menej všímavejších na to, že nová voda tam neustále vyviera a stará odteká, takže nonstop cirkuluje. Je to bezprostredne zdravšie a čistejšie ako na kúpaliskách, kde sa človek močí v chlóre a rôznych chemikáliách. Podľa nás to je krásne a ideálne miesto na osvieženie sa :)) Radi sa sem vraciame a veríme, že nás tak skoro neomrzí.

Podvečer sa presúvame na dnešnú poslednú zastávku, kde sa chystáme aj prespať. Týmto miestom je Liptovská Mara. Ako sme vám spomenuli, v Pribyline sa nachádza len časť kostola a práve tu pri menšom parkovisku nájdete druhú časť kostola Panny Márie. Krásny deň sme ukončili grilovaním so západom slnka nad Marou.

2. september 2019 (pondelok)

Zobúdzame sa s výhľadom na vodnú hladinu. Pomaly sa ale začína zmrákať a my rozmýšľame, čo teda podnikneme ďalej. Pokračovať v naplánovaných zastávkach nemôžeme, pretože nám predpovede hlásia na najbližšie 2 dni poriadne búrky… Dali sme rýchlu sprchu s raňajkami, odbilo 10 hodín a na sekundu presne sa nad nami podľa predpovede spustil lejak. Obloha zdatne pripomína mordor.

Po chvíľke googlenia sme sa vybrali ku Lúčanskému vodopádu. Asi hodinku sme ešte polehovali v aute a čakali, kým sa trošku vyčasí. Schladilo sa a my sme vytiahli bundy a pršiplášte. Poviem vám, bola to prekrásna neplánovaná zastávka! Vodopád sa nachádza priamo v kúpeľnej obci Lúčky a je národnou prírodnou pamiatkou. Je cca 12 metrov vysoký, kaskádovitý a voda padá z okraja travertínovej terasy priamo do malého jazierka, v ktorom sa ľudia zvyknú v lete osviežiť. Ak budete na Liptove, návštevu tohto miesta určite neoľutujete!

Dostali sme nápad! Keď na Slovensku prší, utečme pred dažďom tam, kde neprší. Rozhodli sme sa zajtrajší deň stráviť vo Viedni. Ak chcete vedieť, či nám tam počasie vyšlo… Musíte počkať na ďalší článok :’D

Nakoľko sme nemali ekologickú plaketu (ktorú sme na návštevu Viedne, očividne, potrebovali), museli sme na chvíľu auto vymeniť za vlak. Pozreli sme si spojenia a vrátili sa do Liptovského Mikuláša, kde mali vlaky s trasou do Bratislavy zastávku. Na železničnú stanicu sme šli dvakrát, pretože pokladne mali 4-hodinový výpadok :’) Kvôli tomuto sme už nestihli Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva, ktoré sme si v Liptovskom Mikuláši taktiež vyhliadli. Namiesto toho sme aspoň skočili do STOP SHOPU. Okrem iného sme kúpili prací prostriedok, dózu na mydlo do auta, tienidlo na okno.. Skrátka veci, na ktoré sme doposiaľ prišli, že nám chýbajú. Niečo sme si rýchlo ukuchtili a zaľahli skoro, o druhej v noci už vstávame na vlak do Viedne!

Tak toto boli miestečka na Liptove, ktoré sme navštívili my. Budeme veľmi radi, ak sa s nami v komentároch podelíte o vaše najobľúbenejšie miesta, ktoré pri najbližšej návšteve Liptova nemôžeme vynechať! :))